Pengertian Jurnal dan Artikel
Jurnal ilmiah adalah sebuah buku yang mengandungi
informasi dan ditulis sesuai dengan kaedah – kaedah penulisan ilmiah serta
diterbitkan secara berkala (Hakim, 2012). Artikel pula adalah karya penulisan
yang dirancang untuk dimuat dalam jurnal atau buku kumpulan artikel yang
ditulis dengan tatacara ilmiah. Setiap jurnal akan mempunyai nama penulis,
tahun ianya diterbitkan, nama penerbit, dan juga nombor siri bagi jurnal
tersebut (nombor ISSN).
Artikel
ilmiah dapat diterbitkan dari hasil
penelitian lapangan, hasil pemikiran dan kajian pustaka, atau hasil
pengembangan projek. Dari segi sistematiknya penulisan isinya, artikel
dikelompokkan kepada dua iaitu artikel
hasil penelitian dan artikel bukan penelitian. Berbeza dengan Makalah, kerana
ianya adalah karya tulis yang memuatkan pemikiran tentang suatu masalah atau
topik tertentu yang ditulis secara sistematik disertai dengan analisis yang
logik dan mempunyai objektif tertentu.
Apabila ahli-ahli sains mempunyai maklumat yang diperoleh
daripada eksperimen mereka biasanya menulis penemuan mereka untuk dimasukkan ke
dalam jurnal saintifik. Membaca artikel jurnal boleh membawa diri anda untuk mengenal
dan membaca beberapa jurnal artikel yang lain mengenai topik-topik yang berkait
rapat. Ini kerana, setiap jurnal artikel mempunyai idea-idea baharu yang mampu
menyebabkan anda berfikir dan ingin mengetahui perkara tersebut. Oleh yang
demikian, satu-satunya cara untuk menemui kebenaran idea tersebut adalah dengan
membaca jurnal yang lain.
Dengan kelebihan ini, jurnal dan artikel sangat sesuai
untuk digunakan di dalam sebuah proses pengajaran dan pembelajaran. Ayat-ayat
dan juga perkataan-perkataan yang digunakan di dalam artikel mahupun jurnal
merupakan susunan ayat ilmiah dan baku, secara tidak langsungnya memberi
kelebihan kepada pembaca jurnal untuk mempelajari tatabahasa sesuatu bahasa
itu. Berbalik kepada konteks sekolah rendah, sememangnya membaca jurnal ataupun
artikel kajian yang tebal amat membosankan bagi kanak-kanak, namun guru boleh
mencari alternatif lain di dalam menggunakan artikel dan jurnal sebagai bahan
PdP. Contohnya, guru mengambil satu ataupun dua perenggan daripada jurnal
mahupun artikel yang boleh memberikan idea dan membuka minda murid-murid
apabila membacanya. Dengan bimbingan guru, murid boleh dilatih untuk berfikir
secara kritis dan mendalam mengenai sesuatu perkara apabila membaca jurnal.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar